En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Monday, July 09, 2007

Where did it go wrong?

Vad hände egentligen med den kämpaglöd och tro om att en annan värld var möjlig? Vad hände med "Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar, vi har lånat den av våra barn!"? I mitt liv känns det som att alla de ideal jag själv omhuldat är kastade överbord, även av dem som lärt mig dem från början.

Jag har en smått vansinnig teori om varför. Eller inte varför, men en av delarna som får folk att sucka åt mig för att jag upprepar det de tyckte var viktigt för 25 år sedan då jag var barn och demonstrerade.

De är massmediafierade. De har en sönderstyckad verklighet. En verklighet som inte hänger ihop. För i massmedia finns inga samband. Där finns bara "nyheter". Nyheter som konsumeras på samma vis som jag konsummerar dokusåpor.

Jag hävdar att tittande på dokusåpor är långt mindre degenererande än att kolla på nyheter. För när du kollar på underhållning vet du att det är underghållning. Men om du kollar på nyheter inbillar du dig att du gör något seriöst, att du "hänger med".

Och det intressanta är att jag tror att de som "hänger med" ofta missar sammanhangen.
De missar de där andra nyheterna, de som inte får plats på Aktuellt och i DN.

Själv ser jag de nyheter som dyker upp i alternativa fora. Bloggar, Yelah, länkar jag får av kompisar osv. Sammanhangen får jag i böcker, i obskyra politiska partier, på diskussionsforum.

Inte så lättsmält, inte så sönderstyckat, inte så tillrättalagt. Hur kommer det sig att jag höjer mer på ögonbrynen över Littorin än de som ser på nyheterna? Eller hur kommer det sig att jag ser en framtid med ett samhälle där det är högst troligt att jag stöts ut. Ett samhälle som kanske börjar dra in på socialbidragen efter att man dragit ner på sjukförsäkringarna. Ett liv där jag kanske inte kommer att ha råd med läkarvård.

Nä, något sådant kan folk inte förstå. För på nyheterna talar man inte om sammanhang. Där är allt en sak i sig, och ingenting hör ihop. Förutom en sak i taget, som den globala uppvärmningen.

En i vissa fall illa uppbyggd teori. Något som jag inte längre rakt av köper.

Menmen... så ser jag ju inte heller på Nyheterna...

Labels: ,

2 Comments:

At Thursday, July 12, 2007 10:30:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Du har rätt samtidigt som du har fel här :)

 
At Saturday, July 14, 2007 2:37:00 PM, Blogger aspungen said...

twentysomething: hur? :)

 

Post a Comment

<< Home