En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Wednesday, October 24, 2007

Mentaliseringsförmåga: Autisterna - Neurotyperna (1 -0)

Nej, jag mår inte dåligt av mina funktionshinder. Jag är inte deprimerad. Jag är inte mera utmattad för att jag jobbar mera på nätet. Jag är utmattad för att min lägenhet ser ut som ett råttbo.

Jag hetsäter över stress att inte kunna få fint till jul, över orkeslöshet inför att laga mat, över brist på disk att äta på äter jag i stället choklad. Och mår illa så jag kräks.

Jag sover inte på nätterna, inte minst på grund av ångest inför växande diskberg och för att behöva städa. Och för att taket i mitt badrum snart kommer ramla över mig men jag inte kan göra något åt det för då måste jag tillfälligt flytta både mig och katterna och det är för omständigt.

Jag behöver ingen psykolog, jag behöver inte samtal. Jag behöver hemhjälp god damn it!

Och så säger folk att autister har svårt med mentaliseringsförmåga...

Om en neurotyp besatt en tiondel av min sociala kompetens i kunskap om hur vi med funktionshinder fungerar så skulle det förmodligen räcka. Men de är så fast i teorier om oss att de inte hör människorna framför dem som talar om sin vardag. Därför finns boendestöd. Någon har skapat en teori och andra har hakat på.

Jag vet hur det är att vara så där. Jag vet hur det är att vara den som gör teorier om andra och är så övertygad om mina teorier att jag inte ser verkligheten. Jag vet hur många gånger i mitt liv jag talat om för människor att de har fel i allt de säger om sig själva. De är ingen större skillnad på det tänket och det tänk neurotyper har om oss funktionshindrade. Det handlar om att veta bäst, om att vilja hjälpa så mycket och vilja göra oss så väl att man inte ser att man i stället förstör. Och att se att man i stället förstör gör så ont så man föredrar lögnen.

Se där, jag har mentaliseringsförmåga. 1 - 0 Autisterna - Neurotyperna

Mentaliseringsförmåga handlar om förmåga att lyssna, inte om att teoritisera. Om att lyssna och om att fråga. Att fråga trots att man tror att man vet. Att fråga mer än en gång för mycket. Att inte ta något för givet bara för att det passar ens egen verklighetsbild.

När jag var yngre var jag ogillad av många och gillad av få. Idag är jag gillad av de flesta och ogillad av väldigt få. Det - mina vänner - är ett ypperligt bevis på neurotypisk mentaliseringsförmåga. Jag har lärt mig så pass vad ni vill ha att jag kan ge er det. Nu är frågan när ni lär er så pass mycket om mig att ni kan ge mig det jag vill ha.

Än så länge mentaliseringsförmåga Autisterna - Neurotyperna: 1 - 0

6 Comments:

At Wednesday, November 21, 2007 7:04:00 PM, Anonymous Anonymous said...

lite uppdatering tack =) Du skriver intressanta saker som adhd mm, fortsätt med det!

 
At Saturday, January 05, 2008 2:41:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej!
Såg filmen "Att leva med ADHD" idag 5 januari 2008 och undrar om du vet var jag kan få tag i den?

Jag tyckte också att den var bra och önskar att fler får se filmen.

Hälsningar Catja
catja.kaloudis@spray.se

 
At Tuesday, January 08, 2008 7:38:00 AM, Blogger aspungen said...

anonymous 1: tack, ska försöka uppdatera en del igen.

anonymous 2: nej, tyvärr vet jag inte det, men ja, den är intressant :)

 
At Tuesday, January 08, 2008 6:30:00 PM, Anonymous Anonymous said...

anonymous: Kolla på www.kanal5.se på web tv. Kanske finns där annars kanske du kan skicka in ett mail och fråga om dom kan lägga in den på hemsidan...Lycka till! ;o)

 
At Wednesday, May 07, 2008 2:30:00 PM, Anonymous Anonymous said...

Hej!
Jag känner inte dig men var tvungen att skriva en rad efter att ha läst ditt inlägg. Du är grymt rolig och bra på att skriva! Glad att jag snubblade över din blogg!

 
At Thursday, May 08, 2008 11:43:00 PM, Blogger aspungen said...

anonymous: tack så mycket. du är välkommen att snubbla här hur mycket du vill :)

 

Post a Comment

<< Home