En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Saturday, September 23, 2006

Tilll er som undrar varför jag är arg

Det här är direkta pengar som försvinner från dem som har det sämst.

Det här är direkta pengar som försvinner från dem som har det sämst.

Och här är förklaringen till att allt gick som det gick.

Och det är också det sistnämnda som för några år sedan fick mig att lämna socialdemokratiska partiet. Då var det i protest mot hur de behandlade de svaga i samhället. And no belonging to that spectra.

För övrigt: De flesta människor vill jobba och vara självständiga i den bemärkelse som alla andra menar att vara självständiga. De flesta människor vill inte vara sjukpensionärer. De flesta människorna verkar hellre vilja tjäna mera pengar än de vill ha tid. Och de människorna har all rätt i världen till återanpassning och stöd.

Jag tillhör inte den kategorin. Jag tillhör den kategori som trivs betydligt bättre med livet som sjukpensionär, jag tillhör den kategorin som hellre har det lite sämre ekonomiskt och har min egen tid, och jag tillhör den kategori som blir självmordsbenägen av förvärvsarbete.

Det är ytterst få runt mig som förstår det här. Ytterst få runt mig förstår att jag mår bättre än någonsin efter att pensionen gick genom.

Så det är på sin plats att säga tack: Tack mamma, tack Johan, tack Camilla, tack Chrille. Tack tack tack tack tack för att ni förstår mig.

Så vad är det då jag gnäller om? Om jag nu mår så bra varför är jag då så arg över alliansens seger? Jo, för att jag vill ha drägliga livsvillkor, jag vill inte behöva leva på svältgränsen och jag vill inte tvingas ut i arbetslivet. Att jag får det sämre är uppenbart. Att de som får sänkt a-kassa får det sämre är också uppenbart. Att det senare troligen leder till kraftiga lönedumpningar är dessutom troligt.

Så jag själv som hade en känsla av att jag målade fan på väggen innan valet har nu en känsla av att jag inte hade en aning om att fan redan fanns där.

2 Comments:

At Sunday, September 24, 2006 3:58:00 AM, Anonymous Anonymous said...

Ursäkta mig men nu kan jag faktiskt inte låta bli att skriva en kommentar för VILKA är det som får märkbart lägre A-kassa när taket sänks? Jo, höginkomsttagarna? Vilka är det som får lägre föräldrarpenning när taket sänks? Jo, höginkomsttagarna. Vilka är det som får lägre sjukersättning när taket för SGI sänks? Jo, höginkomsttagarna. Hur kan du påstå att detta slår hårdast mot låginkomsttagarna? Det är inte låginkomsttagarna som drabbas utan höginkomsttagarna som får lägre ersättning om de skulle bli sjuka eller förlora sitt jobb. Visst är det väldigt tråkigt för dom men det är knappast de som redan ligger ner.
Däremot så låter det ju tråkigt om ålderspentionen ska sänkas för de som haft förtidspention i någon form, men det är något som inte kommer påverka dom förän efter 65 års ålder. Det är dock något som huvudsakligen kommer drabba dom som haft förtidspention under väldigt lång tid eftersom det är "poängen" för den som kommer bli färre. Du som fortfarande är ung och har många år till ålderspention skulle jag rekomendera att skaffa en privat pentionsförsäkring oavsett regering för ingen av oss vet vad som kommer hända med de statliga pentionerna, det är möjligt att allt kommer spelas bort på börsen oavsett hur våra politiker försöker regera. Och 300 kronor i månaden kan du väll avvara för att få ut det mångdubbla i månaden om 30 år och då få mycket mer än du skulle fått ens med den "snällaste" sosseregering?

Sen har vi tandvårdsförslaget tex vilket är något alla faktiskt kommer vinna på, särskilt låginkomsttagare för vilka en 300 kronors rabbat per rutinbesök gör stor skillnad.

 
At Sunday, September 24, 2006 5:24:00 PM, Blogger aspungen said...

En människa med högre inkomst har rimligen råd att förlora mera pengar än en med låg inkomst.

När högkostnadsskydd höjs slår det hårdast mot dem som är mest sjuka. När du har en extra avgift för recept slår det hårdast mot dem som ofta hämtar ut medicin.

Den som varit sjuk under sitt liv kommer alltså att få det än sämre som gammal när poängen sänks.

Vad gäller tandvård låter det förvisso bra. Där tänker jag inte påstå att jag är insatt över huvud taget. Och där har jag personligen inte några problem oavsett regering i och med att det är reglerat inom LSS.

 

Post a Comment

<< Home