En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Thursday, October 05, 2006

Oh Canada

Man kunde väl ge sig fan på att bland det mest förnedrande man läst om autism skulle komma från Canada. Det fina landet som sägs vara så likt Sverige i många frågor. Men den lilla detaljen att deras syn på autister är hult inhuman kan nog av många ses som lite smått rabiat av mig.

Säger någon på en fest att Canada verkar vara ett bra land så kan man påminna dem om fallet Blais.

Mamman dödade sin son i badkaret. Autism society i Canada tyckte då förstås att mamman var bra att ha som talesperson för att visa hur dåligt med hjälp föräldrar till autistiska barn får.

What a great thought!

Och självklart fick mamman bara villkorligt.

Och jag orkade inte länka allt om historien nu för jag är för trött för att leta upp det. Googla på Blais och autism så borde du få upp det.

Tack och lov är det en skillnad i Sverige och i andra länder där autistiska mördas (tro mig det är inte ovanligt). Vi hörde aldrig någon säga att det var synd om föräldrarna till Bobby.

Thank god!

Länkar till en lista på alla som dödats för att de är autister.

Edit: glömde posta länken som gjorde att jag skrev inlägget: http://www.kmarshack.com/news/current/as/faq.html

Labels:

3 Comments:

At Saturday, October 07, 2006 10:35:00 AM, Blogger becka said...

Men så fruktansvärt! ryser i hela kroppen! tyvärr är det sedn länge ett konstaterat faktum att autistiska ofta utsätts för övervåld. Min son har blivit slagen av dagmamma, barn på gården, andra vuxna mfl. Usch vad ledsen jag blev nu...man känner sig så maktlös! Men jag lovar, den som lägger en hand på min son kommer att få ångra att den blev född, jag står upp för honom i alla lägen, även om samhället inte alltid gör det.

 
At Saturday, October 07, 2006 10:39:00 AM, Blogger becka said...

Hittade förresten inte listan på länken...

 
At Saturday, October 07, 2006 2:17:00 PM, Blogger aspungen said...

becka: slog dagmamman din son? herregud :(

länken är inlagd i rubriken till inlägget. så klicka på Oh Canada, så kommer det upp.

 

Post a Comment

<< Home