En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Sunday, June 18, 2006

Vad är det för fel med sex?

Ärligt talat börjar jag bli trött på moralpaniken kring sex. Varför upprörs egentligen folk så mycket över white trash och sex på tv? Vad är det man stör sig på?

Jag tycker det är en väldigt oreflekterad debatt kring sex som förs på många håll nu och jag känner att jag måste bemöta den på något sätt.

Det finns vissa grundantaganden man måste ha för att förfasa sig så över sex på TV. Några av dem:

* Barn far illa av att se sex

Varför då? På vilket vis far barnen illa av det? Alla tar för givet att barn inte ska se sex men ingen säger hur de skulle fara illa av det. Här finns ett grundantagande som är allt annat än reflekterat. Ifrågasätter man detta antagande har folk sällan argument. Det är ett antagande som alla har, men som ingen verkar ha argument för.

Jag undrar hur fattiga människor gör. De som bara har ett rum att leva i. Hur gör de när de ska ha sex? Väntar de tills alla 8 barnen gått ut? Jag har ingen som helst aning, men jag funderar onekligen på det. Det räcker ju att gå några år tillbaka i tiden så fanns den situationen även här i Sverige. Hur gjorde folk då?

Vad är det man är rädd för när barn ser på sex? Är det att de ska få se hur folk gör barn eller kanske att de ska få se nakna människor? Eller är det skriken och stönen, svetten och rörelserna man vänder sig mot? Är sex skadligt?

Är man rädd för att barn själva ska vilja ha sex om de ser sex på TV. Vad är i så fall felet med det? Kommer de att skada sig på kuppen? Hurdå?

Det ligger så vansinnigt mycket tabun under här så den som försöker argumentera på ett genomtänkt logiskt sätt kommer obönhörligen att klassas som "misstänkt pedofil". Eller helt enkelt bara som pervers.

Det finns också ett antagande om att den som har sex offentligt förnedrar sig. Även detta antagande är helt utan argument, det är bara något man tar för givet. För att sex offentligt ska vara förnedrande borde det inte då vara förnedrande att ha sex?

Jag anar argumenten på den sista frågan, och jag sparar mina svar tills dess. Det är dags att utmana oreflekterade tabun.

1 Comments:

At Sunday, August 31, 2008 2:58:00 PM, Blogger Leif Erlingsson said...

Du skrev: "Det är dags att utmana oreflekterade tabun."

Instämmer. Och inte specifikt om bloggämnet utan generiskt och generellt om alla ämnen.

 

Post a Comment

<< Home