En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Saturday, June 10, 2006

Nope, jag tänker inte göra en Skugge

Igår var jag sånär på att posta mitt andra kritiska inlägg om feminismen. Det är bra skrivet och jag kan stå för det men det är något som tar emot. Det är inte rätt tid...

Kalla mig gärna politiskt korrekt med med den antifeministiska våg som går över landet idag tänker jag inte haka på. Feminister må ha gjort aldrig så många fel enligt mig, men jag tänker inte gå med i drevet.

Jag märkte själv igår när jag sent på kvällen pratade med en tjej om det där citatet hos Farsan Baloo om bloggtoppen och bloggbotten och det slog mig... Med några få undantag bloggar tjejerna i toppen om mode och killarna i toppen om fildelning. Killarna sköter politiken medan tjejerna sköter om sitt utseende. Efter den väldigt enkla analysen insåg jag att jag nog trots allt får fortsätta att kalla mig feminist. Jag tycker ärligt talat att det är tragiskt att det är så.

Själv bloggar jag ironiskt nog om bådadera, även om jag inte kan påstå att jag är särskilt kompetent på varken det ena eller det andra området. Men huvudsaken är att jag har kul och skriver saker jag kan stå för.

Så tja... än så länge är jag antagligen feminist. Och nej... om jag skulle sluta vara det ska jag ge fan i att göra en Skugge. Och om jag någon gång vilja avsäga mig feminismen så hoppas jag att jag inte blir antifeministsnut som Linda. Jag hade en lärare en gång som sa om Göran Skytte: Han var vänstersnut, nu är han högersnut, men han är alltid snut. Linda Skugge var en av de ledande i Fittstim, hon var feministsnut, nu är hon antifeministsnut, men hon är alltid snut.

Må jag inte bli antifeministsnut. Det räckte med att jag var feministsnut...

2 Comments:

At Monday, June 12, 2006 12:29:00 AM, Blogger Unknown said...

Angående citatet, det svåra är när man gör intrång på mannens värld, d.v.s. jag anser mig själv vara smart i min blogg. Som du säkert läst får jag ta emot så otroligt mycket skit. Och jag förstår inte riktigt vad som gör att de hatar mig så mycket.

 
At Monday, June 12, 2006 10:25:00 AM, Blogger aspungen said...

Det kan nog stämma. Uppenbarligen är det i varje fall något som provocerar dem VÄLDIGT mycket med dig. Trots att en hel del män gör likadant. Påhoppen du får på dig är ju fullkomligt vidriga :(

 

Post a Comment

<< Home