En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Thursday, June 01, 2006

Bodström <3 Bush

Den affär som för bara någon timme sen uppdagats är större än Laila Freiwalds, större än Mona Sahlin, större än Bosse Ringholms alla affärer tillsammans.

En minister har alltså beordrat 50 poliser att utföra en operation, trots att ingreppet helt saknar grund i svensk lag.

Glöm Sahlin och Freiwalds. Det de gjorde var minimalt i jämförelse med det här. Det är den här affären alla kommer minnas och prata om. Det är det här Bodström kommer bli hågkommen som. Det är nu han skrivit sitt politiska testamente.

I vilket fall får man hoppas... för det är trots allt så att vissa män kan komma undan med betydligt större affärer än en toblerone.

Mina tankar går dock bara 5 år tillbaka. De stannar i juni 2001 utanför Hvitfeldtska, ockuperat av polisen med flera hundra människor som förvägrades sin demonstrationsrätt. Samtidigt landade Bush med sitt plan i Sverige och hyllade den svenska polisinstatsen.

Man skendömde sedan människor för brott som att skicka sms och befinna sig på fel plats. Men vapnen man påstått skulle finnas inne i huset fanns aldrig. (I Genua någon månad senare gick italienska polisen ytterligare lite längre när de helt sonika planterade bevis i en skola med demonstranter. Vem förvånas över att sånt händer i Italien? Inte många. Men vad som hände i Sverige?)

Då var förmodligen målet, precis som nu att tysta människor och misstänkliggöra dem. Tyvärr blev ingen någonsin rentvådd efteråt. Däremot sattes massa unga människor i fängelse för att ha skickat sms och viftat med händerna vid fel tillfälle.

Hjaldung gick fri. Hur blir det med Bodström? Och ska Roswall göra som Bodström säger även om han bryter mot lagen?

Och hade Bodström ett finger med i spelet även när Hvitfeldska ockuperades?

Idag känns det inte som om någon konspirationsteori kan vara för stor. Möjligen däremot för liten.

Jag undrar, och jag känner mig mera säker än igår på att jag valde rätt när jag gick med i piratpartiet. För att använda Oscar Romeros ord: Någon måste stå upp och säga att det räcker!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home