En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Monday, May 29, 2006

Om att klara sig själv. Del 3

Det finns förstås saker jag vill lära mig, då jag inte vill vara beroende av andra. Ett sådant exempel är hur man gör när man har båda händerna fulla och ska göra något tredje, t ex:

Jag har vantar i ena handen, mössa i den andra och ska lägga ner något av det i ryggsäcken jag har på ryggen. Jag måste alltid alltid be någon hålla det i händerna för att kunna få av mig ryggsäcken.

Detta var bara ett litet exempel, men det är onekligen saker jag vill veta. För det är onekligen så att folk undrar varför jag inte klarar av att göra sånt här själv, men jag har ingen aning om hur man ska administrera det hela. Två upptagna händer när man behöver tre eller fyra... jag löser inte den ekvationen, helt enkelt.

Andra saker som vore trevliga att kunna: ett någorlunda strukturerat schema över när man gör vad i matlagning. Jag glömmer ofta något moment och så står man där med skägget i brevlådan.

Förr i tiden var klassikern att glömma att stänga av plattorna efter att jag kokat nåt. Det har hänt att de stått på i 7 timmar. Som tur var fick jag en timer som hjälpmedel via vårdcentralen. Annars hade jag kunnat bränna inne halva huset och framför allt min älskade Chomsky.

Så nu är förstås det vanligaste felet att man glömmer att sätta på timern. Och om man kommer ihåg att sätta på timern så finns risken att man glömmer att dra upp den i mitten under tiden man lagar mat.

En annan klassiker är förstås att glömma att ta ut maten man gjort ur ugnen, eller glömma lägga in brödet i påsar så det blir hårt och torrt.

Fler saker jag skulle vilja klara: Lyfta mig från datorstolen på kvällen för att gå till sängen. Jag fastnar oftast här några timmar för länge, inte alltid för att jag har kul eller nåt att göra utan för att jag helt enkelt inte orkar resa mig från stolen. elmindreda brukar då och då fråga om någon har en "resa sig" till henne. Och jag skulle också ofta behöva sådana. Finns de någonstans att köpa?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home