En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Saturday, May 27, 2006

Hur?

Inatt läste jag en väldigt bra kommentar på någon Den handlade om att människor inte förstår datalagringsdirektivet och andra kränkande integritetslagar för att de inte förstår hur tekniken fungerar.

Tyvärr hittar jag inte kommentaren igen

Men så då måste vi som opponerar oss mot dem försöka förklara på enkla pedagogiska sätt vad det är det handlar om. Jag talar om att gå ner på lägsta möjliga pedagogiska nivå.

Jag önskar att det fanns folk som förstod tekniken som kunde förklara det här. Att det skulle stå om saken i modebloggarna eller vad som helst. Som det är nu ger kopifajtare en enorm insats. Jag önskar att det även skulle nå dem som är helt ointresserade av datorer. De som bara ser datorn som något som helt enkelt ska funka och som inte har det minsta intresse av att lära sig hur.

Hur får man folk att förstå att det inte är någon skillnad på att låna ut en bok utan att kräva att den som lånar den ska köpa den och på att ladda ner samma bok på internet?

Och hur får man folk att förstå att samtal över internet kan vara minst lika privata som de man har i sängkammaren?

Hur får man folk att förstå? Hur?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home