En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Friday, May 26, 2006

Mellan två världar

Jag ramlade in i den här bloggen genom bloggtoppen. Och kände genast igen mig. Jag lever konstant som i två världar. Mellan kristendom och inte kristendom, mellan partipolitik och utomparlamentarism, mellan medelklass och underklass, mellan funktionshindrad och inte funktionshindrad.

Detta skapar en stor splittring. Saker som jag själv har upplevt förstår inte den ena fraktionen och den andra blir förbannad för att den andra fraktionen inte förstår det. Och människor på vardera sidan har sällan samma erfarenheter och man ses konstant som märklig vart man än kommer.

Jag har dubbla perspektiv på massa saker och hamnar därför även ofta mittemellan, inte sällan ganska matt av att jag har för mycket förståelse för båda sidorna snarare än motsatsen.

Det kommer att behövas flera inlägg för att förklara den här dubbelheten, för för mig är den en av de saker som är mest signifikanta i mig, och som nästan ingen lyckas förstå. För alla andra har någon sida klar för sig.

1 Comments:

At Sunday, August 31, 2008 3:20:00 PM, Blogger Leif Erlingsson said...

Denna tillvarons tvetydighet...

 

Post a Comment

<< Home