En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Saturday, May 27, 2006

Status - hos katter. Och "katten" får ett namn

Chomsky ropade just på mig. Det här måste varit första gången jag faktiskt förstod vad han ville. Eller nåja... efter en liten stund. Först gick jag ju ut och hällde upp mera mat och vatten. Men sen förstod jag att han ville visa mig nåt så jag följde efter.

Och mycket riktigt, där satt den lilla grannkatten på den inglasade balkongen bredvid och stirrade. Psykologisk krigföring på hög nivå. Finns nog få som motsvarar katter när det gäller det.

"Matte, matte hjälp mig!".

Och matte hjälper till att stirra. Ett tag. När matte går in blir det mera tjut "Matte, matte kom tillbaka!". Matte kommer tillbaka stirrar lite till.

När det handlar om människor hatar jag status, men när det gäller Chomsky blir jag helt knäckt om han inte får vara bäst. Misstänker att det är lite liknande känslor föräldrar kan få inför sina barn.

Och Chomsky är ju inte den första som ger sig. Högst i rang av dem han träffat även om han är kastrerad. När han var liten skrämde han även människor från vettet. Som tur är är det i huvudsak över nu.

Men så när jag går in och en moloken Chomsky efter en stund följer efter och återigen verkar vilja visa mig nåt, men bara blir stående kommmer attacken: just som jag vänt mig om utanför toaletten för att gå tillbaka mot datorn hugger två vassa tandrader till om vaden. Mattes tur att skrika alltså...

Sen tillbaka ut igen på balkongen, men snart bleknar intresset för grannkatten. Ute på gården ser jag en pojke leka med en boll och en svart och vit katt springer fritt runt och rätt upp i ett träd.

Chomsky kommer också få springa så. Men det dröjer något lite till. En månad eller så.

Och nu för tiden hugger han som sagt var ganska sällan. Det sker i perioder av en månad eller två. Och nu hade det nog gått två sen sist... så jag har varit förberedd. Den dag jag börjar jobba (om den kommer) kommer Chomsky att få en kompis till här hemma. Så kan de sitta och titta ut katten på den inglasade grannbalkongen tillsammans.

Just som jag skriver det sista ser jag i ögonvrån Chomsky komma smygande. Smygande som om han letade efter ett byte. Men grannen borrar, Chomsky är inte på vakt, han är på sin vakt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home