En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Tuesday, May 30, 2006

Snabba dig!

Idag när jag skulle gå ur bilen utanför sjukgymnastiken så fastnade mina öronmuffar i facket till bildörren. Mamma utbrister stressat "Snabba dig!" för det stod en hemtjänstminibuss eller något sådant framför.

Men hur snabbar man sig? Jag har inte en aning. Det finns saker man kan göra snabbt och det finns saker man inte kan göra snabbt. Saker man kan göra snabbt är de automatiserade grejerna. Jag kan gå å kissa på under en minut och tvätta håret och duscha på 2 - 5 minuter. Det är helt automatiserat. Men jag kan inte snabba mig rent generellt. Hur gör man det?

När jag jobbade på äldreboende för flera år sedan så var det en tjej där som plockade in och ur disk i maskinen med en rasande fart. Jag försökte göra som henne och jag tyckte att det här gick ju bra, jag gjorde allting väldigt snabbt. Men ändå... det var inte snabbt, inte alls snabbt.

Jag har ett långsammare tempo än andra. Jag kan snabba mig, men det blir ändå inte snabbare än långsammare än alla andra. Och det hjälper inte att tjata eller ens be mig snabba mig. Min kropp och min hjärna processar inte saker så fort. Jag kan inte både problemlösa och röra på mig samtidigt, det funkar inte. Det är i alla fall den teorin jag har. Får jag då dessutom ett tredje moment, dvs en röst att lyssna på blir det bara kortslutning. Det funkar helt enkelt inte.

Det här är återigen ett sådant "klara sig själv-moment" jag gärna hade velat kunna. Hur man snabbt vrider loss något som har fastnat, samtidigt som man ska stiga ut ur en bil. Vad ska man göra först? Vrida loss eller sätta ner fötterna? Gå ur bilen eller sätta ner EN fot utanför?

Hur löser ni människor som inte är manuella det här? Ni som gör saker intuitivt och inte behöver lära er det utantill? Hur gör ni?

2 Comments:

At Wednesday, May 31, 2006 5:43:00 PM, Blogger elmindreda said...

Hmm, misstänker att jag har bättre motorisk planeringsförmåga än dig.

 
At Wednesday, May 31, 2006 7:04:00 PM, Blogger aspungen said...

Det förvånar mig, fast samtidigt inte. Men vet du då t ex i förväg hur man får loss öronmuffar som fastnar i bildörrsfacket? Och har du lärt dig när du ska sätta ner benen mitt i proceduren?

Överlag tror jag du har bättre grovmotorik än jag, bortsett från fibromyalgin då ;)

 

Post a Comment

<< Home