En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Thursday, June 01, 2006

Ang Piratpartiet och gårdagens inlägg

Jag har ännu inte tillräckligt med argument för eller emot Piratpartiet. Jag vet för lite, även om jag följt oss (får jag ju säga nu eftersom jag är medlem) från starten.

Spontant har jag väldigt svårt för den patentmarknad som verkligen numera är hutlös. Den stjälper fattiga människor i stället för att hjälpa dem.

Till och med WHO är kritiska till patent. Det samma gäller läkare utan gränser.

Upphovsrätt: Vad fan ska vi med upphovsrätt till när ändå någon kan KÖPA någon annans upphovsrätt?! Ska vi ha upphovsrätt så ska det väl handla om den som gjort verket, inte om vilket företag som betalar upphovsgivaren mest pengar?

När det kommer till Integritet: Här är mitt absolut starkaste argument för att gå med i Piratpartiet. Det finns nämligen inget annat parti som samfällt ställer sig upp och säger "nu får det vara nog!". Det finns inga andra alternativ. Det finns öar av kritiker här och här

Men de är bara öar. Tyvärr.

Det bästa alternativet idag finns alltså här.

4 Comments:

At Thursday, June 01, 2006 4:02:00 PM, Blogger elmindreda said...

Ja, ungefär så. PPs inställning till upphovsrätt och patent vet jag fortfarande inte riktigt vad jag tycker om, men deras vilja att avskeda Bodström och reparera skadan han åsamkat rättssamhället gör dem till en klar kandidat i mina ögon.

Det är dessutom ovärderligt att få en chans att visa världen att man kan använda elitens lögner om att demokrati råder till att tvinga dem att lyssna. Förhoppningsvis kan det inspirera liknande manifestationer i resten av världen.

 
At Thursday, June 01, 2006 4:20:00 PM, Blogger aspungen said...

"Det är dessutom ovärderligt att få en chans att visa världen att man kan använda elitens lögner om att demokrati råder till att tvinga dem att lyssna.

Den här meningen förstår jag inte riktigt. Eller vad jag inte förstår är: hur man kan använda elitens lögner?

Parlamentarism som en lögn om demokrati kan jag förstå. Och om man då skapar sig ett parti så kan man använda sig av parlamentarismen för att få de andra i parlamentarismen att lyssna?

 
At Thursday, June 01, 2006 4:26:00 PM, Blogger elmindreda said...

Ja, precis så. Det kan tvinga de riktiga partierna, d.v.s. den politiska eliten, att lyssna på folket, eftersom de då bara har två alternativ; förlora delar av sin makt eller flagrant bryta mot de lagar och regler de själv instiftat.

Vi har ju här redan ett exempel på det senare, med polisiär makt som används i ett försök att stoppa lagliga verksamheter såsom Piratbyrån. Det vore tragiskt, men i detta Bodströmsamhälle inte alltför förvånande, om PP är näst på tur. Ett sådant tilltag kanske kan få folket att slå upp ögonen.

 
At Thursday, June 01, 2006 8:35:00 PM, Blogger Knaster said...

Honey, ser dig aldrig på MSN. Min dator dör av ICQ. Lägg till mig? cindy_larsen_@hotmail.com

 

Post a Comment

<< Home