En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Thursday, October 19, 2006

Det kan inte vara så. Helt enkelt

Disclaimer: Inlägget är medvetet skrivet lika flummigt som påståenden det bemöter. Se det som en form av konst. Puss.

*********************

Jag har under de senare veckorna blivit av med en stor del av min naivitet. Jag har som projekt att läsa in mig på ekonomisk politik och på politisk ekonomi. Den som inbillar sig att jag bara läser vänstertexter kan få detta vederlagt genom att jag läser nästan allt jag kommer över. Jag läser nylibelers texter, affärstidningen, trådar på socilism.nu och backpacking, bloggar av laissez fair-ekonomer och krönikor av Carl Hamilton. Idag har jag till exempel tagit mig genom ett framförande som Riksbankens Öberg haft för några veckor sen. I det stod allt det där som vi inte ska veta om, det som inte är till för folket. Det är intressant läsning och ni kan läsa det här Det är en lättläst text så jag hoppas ni orkar läsa den. Annars kommer saker jag säger fortsätta att framstå som konspirationer.

Och det är det som fascinerar mig så mycket idag. Folk tar inte reda på vad som händer utan antar hela tiden att "det kan inte vara så illa ändå, det kan jag inte tro". Så går det som det går. Nu sitter de med en borgerlig regering som för borgerlig politik, som en borgerlig regering alltid gjort. De rika ska bli rikare och de fattiga fattigare.

Och så har vi det där med socialdemokraterna, hur de omintetgjorde sin egen politik och blev borgerliga de med. För det som vänstern sagt i tio år minst "alla partier är idag nyliberala" är ju inget som man kan tro på. Nä, det "kan inte vara så", de stackars socialdemokraterna var tvungna att fortsätta sanera ekonomin efter borgarna.

Men se redan 1990 valde just detta socialdemokratiska partiet att börja föra nyliberal politik. Ja, då man tog det lilla beslutet om att Sverige skulle prioritera låg inflation före full sysselsättning. Full sysselsättning är en keynesiansk tanke. Bekämpa inflation genom att skapa arbetslöshet är en nyliberal tanke.

"Nämen inte kan det väl vara så att vi har en arbetslöshet som inte är de arbetslösas eget fel? Nejnej, alla kan få jobb bara de försöker tillräckligt mycket. Och i alla händelser kan det inte finnas någon medveten tanke bakom att skapa arbetslöshet."

Folk vill tro så himla mycket. Informationen finns framför våra ögon om vi bara lär oss att leta på rätt ställen, men fortsätter vi bara lyssna på massmedies version och tro på allt som sägs så blir vi som eko mellan kala bergsväggar.

Snubben som skapade teorin om jämviktsarbetslöshet har i dagarna fått ekonomipriset. Priset delas ut av just den svenska riksbanken, de som har ansvar för din och min ekonomi, och som sedan 1990 har samma mål som Phelps som skapade teorin.

Jag hoppas att någon orkar läsa vad Öberg på riksbanken sa i sitt anförande. För han erkänner att de medvetet hållit ner ökningen av lönerna, att de medvetet försökt medla mellan facken och arbetsgivaren för att ytterligare strama åt vid löneökningar.

Det här skulle folk säga var vänsterskonspirationer om det sagts för några år sedan. Det finns säkert de som skulle kalla det vänsterskonspirationer även idag. Det som idag är populärt att se som en konspiration är tanken på att alliansen sänker akassan för att kunna sänka lönerna.

För det kan bara inte vara så? De kan inte vara så cyniska? Inte kan det väl vara så att välfärdssamhället faktiskt redan är väldigt nedmonterat? Nejnej, det kan inte vara så.

Och det kan absolut inte vara meningen att man ska höja avgiften till a-kassan samtidigt som man sänker a-kassan för att få folk att inte ha råd att vara med i facket.

Att man medvetet försöker försvaga facket?

Nej, det kan inte vara så. Det kan bara inte vara så.

Så fortsätter nedmonteringen av välfärden, och nedmonteringen av demokratin. Samtidigt som övervakningen av medborgarna skärps allt mer.

Fast även det är förstås en konspirationsteori. För eftersom jag inte kan tro att det kan vara så kan det helt enkelt inte vara så. För att det inte kan vara så. Helt enkelt.

Labels:

2 Comments:

At Thursday, October 19, 2006 9:56:00 PM, Blogger becka said...

Det är den klassiska försvarsmekanismen som dyker upp i paniklägen. När hjärnan känner "den här situationen klarar jag inte av" bestämmer den sig för att tro att situationen inte existerar. Den här mekanismen dyker ju även upp när man blir dumpad eller när någon nära dör. "Det får inte vara sant!" tänker man och det finns stunder då man nästan tror på det med. Ibland undrar jag om det är därför människor tror på ytt liv efter döden "för det kan ju inte vara sant att jag ska sluta finnas helt och hållet" Den tanken står man inte ut med (kan tillägga att jag inte är ateist, snarare agnostiker) Och när den nya budgeten presenterades tänkte jag också så "det här kan ju inte vara sant, är de verkligen så onda på RIKTIGT" Förträngning, förträngning tack.
Haha det här blev nog också rätt flummigt;-)

 
At Thursday, October 19, 2006 11:38:00 PM, Blogger aspungen said...

Becka: I vissa fall tror jag det är så. I vissa fall vet man inte ens att det finns fattiga i Sverige idag. Helt enkelt för att man inte ser dem. På ett forum där jag diskuterar ifrågasätter man att en underklass ens existerar. I det fallet beror det på att man själv är övre medelklass och aldrig träffar på underklassen.

Jag tror det finns folk som inte vill fatta. Och så finns det folk som helt enkelt inte har nån aning om hur det står till.

Jag glömmer aldrig en klasskompis möte med en brat. Klasskompisen berättade att braten helt enkelt inte kunde förstå varför inte ALLA hyrde sviten på ett hotell nån gång då och då. För det är ju så roligt.

Annars vad gäller gud håller jag med dig. Det är ungefär så det är.

Och flummighet är inget dåligt. Det är dåligt när det blir bara flummighet, men flummighet behövs för att föda nya tankar och för att allt inte ska vara glasklart. Det är i alla fall min filosofi. Därför är det sällan ett påhopp på min sida om jag kallar nån flummig. Det är helt enkelt bara en neutral beskrivning :)

 

Post a Comment

<< Home