En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Friday, December 08, 2006

Total storleksförvirring

Igår tangerade jag inte bara mitt gamla simrekord. Jag har även provat ett antal plagg i min garderob som jag inte kunnat ha på länge. Det finns nästan inga kvar nu som är för små.

Jag hittade mina gamla mått från augusti.

Mina nya mått är idag:

Midja: 88-90 cm (34 tum)
Höft: 105 cm (41 tum)
Byst: svårmätt, typ 100 cm drygt (40 -41 tum)
Stuss: 102 cm (40 tum)
Höger lår: 61 cm (24 tum)
Vänster lår: 59 cm (23 tum)
Övermage: 90 cm (35 tum)
Under byst: 84 cm (32,5 tum)
Vänster vad: 37,5 cm (14,5 tum)
Höger vad: 39 cm (15 tum)
Höger överarm: 29 cm (11,5 tum)
Vänster överarm: 30 cm (12 tum)
Axelbredd omkrets: 102 cm (40 tum)


Hur det här inte kan motsvara mera än typ 3,5 kilos viktnedgång är för mig en gåta. I synnerhet som jag läst att man inte kan gå upp mer än 3 kilo i muskelvikt på ett år. En annan sak som slår mig återigen är att jag är förhållandevis välpropotionerlig i mina mått. Axelbredd, byst, höft och stuss har numera ungefär samma mått.

I takt med att jag blivit fastare och fastare har jag också börjat mäta lösare och lösare. Om jag mäter på samma vis som sist ska det ju stå att midjan är typ 33 tum i stället.

Sen har vi det här med klädstorlek. Det är skumt. Jag trodde liksom att man skulle ha lite större kläder än ens egna mått, men det har visat sig att det motsatta verkar gälla för mig. Alltså kan jag nog ge mig ut nu och leta lite kläder i alla fall.

En annan sak som förvånar mig är hur fruktansvärt mycket jag väger och ändå är så förhållandevis liten. Jag väger ändå över 70 kilo. Jag kan liksom gå ner 10 till och ändå ligga på gränsen till övervikt enligt bmi. Allting är så himla förvirrande. Jag ser liksom nästan inget resultat på vågen men kroppen bara blir mindre och mindre. It doesn't add up. Jag måste ha fått fel information om det där med att man bara kan gå upp 3 kilo muskelmassa per år. Fast vad vet jag. Det är mest bara förvirrande. Dock ingen negativ förvirring, jag har fortfarande aldrig mått så här bra vad jag kan minnas.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home