En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Thursday, June 12, 2008

Att ställa andra till svars

Vi fortsätter med mina likheter med House...

House ställer hela tiden människor till svars. Han utmanar dem och går över alla gränser för vad som är accepterat att göra. Han lägger sig i människors liv. Det gör jag också.

Det var värre när jag var yngre, då gjorde jag det oförblommerat, idag är jag mer försiktig, men jag gör det ändå. Betydligt oftare än genomsnittet.

Det här dessutom parat med en förmåga att ofta kunna se rakt genom människor. Jag har många många gånger skrämt både vänner, bekanta och främlingar med att veta mer om dem än de själva är medvetna om. Det är ingen större konst för den som är intresserad av människor och har sett en del i livet att ha den förmågan, det handlar bara om energi och tid att lära sig.

Problemet för en själv är att man ofta har dubbel information. Man har den information som människan i fråga ger verbalt och man har den undermedvetna som människan i fråga kanske inte ens vet om. House har inga problem med det, han bara kastar den information han har i ansiktet på sina patienter utan hänsyn. Så gör inte jag, jag dribblar. Jag försöker ta hänsyn till all information jag har, men samtidigt helst inte avslöja hur mycket jag vet. Och det är sannerligen inte helt lätt... House bryr sig inte om om han är älskad och omtyckt, så han kan vara hur elak som helst. Men jag vill varken vara elak eller avskydd så jag går en konstant balansgång.

Med mer information om människor vet man självklart också mera, och kan göra mera korrekta bedömningar. Saker man säger till någon kan visa sig vara rätt senare, vilket gör att folk man tidigare överbevisat sällar sig till skaran av Cuddys. De litar blint på ens förmåga även om de ifrågsätter ens metoder.

Det där är svårt att hantera också. Det är lätt att ryckas med och tro att man alltid har rätt. Och det är lätt att ta sig större friheter när man är van vid att man är oantastlig. Det bådar inte för en särdeles sympatisk karaktär. Att alla älskar House på TV är en sak. I verkligheten skulle han inte vara vatten värd i andras ögon.

Och kanske hittar man där svaret till varför han är elak. Men mer om det i ett annat inlägg.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home