En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Tuesday, May 23, 2006

Turister och turister

Det här med turister förbryllar mig. För ungefär ett år sen såg jag av någon märklig anledning inte mig själv som en... för jag frågade alla "när kommer turisterna dit?" om ställen jag var intresserad av...

How come?

Turisterna kommer dit när jag kommer dit liksom. Eller vad är annars en turist? En arketyp av någon med en kamera på magen? Om man har kameran i ryggsäcken är man då mindre turist? Varför då?

Av någon anledning är ordet turist något det inte är. Det verkar i alla fall ha utvecklats så. Turister är de där arketyperna, eller i vilket fall alla som inte är jag själv. Alla som är många och samma, men inte har personlighet. Ungefär?

Helt ologiska hopp och tankebanor helt enkelt.

Ofta finns det väldigt gott om inhemska turister i ett land. De turisterna räknar man ofta inte när man tänker på turister. Turister måste uppenbarligen vara vita?! Eller på något vis i vilket fall ha någon slags kulturell gemenskap med oss själva. Eller kanske bara med våra föräldrar.

För JAG är ju inte turist.

Eller?

Undras för resten vad ordet turist egentligen kommer ifrån. Det kanske någon annan än jag har svar på...

1 Comments:

At Wednesday, May 24, 2006 12:21:00 AM, Blogger aspungen said...

Tack för den faktainformationen.

Asiater är urtyper för kameror på magen ja :D Men rika asiater, japaner, inte lankeser och indier.

Bland det dummaste man kan säga som turist har jag nog dock själv sagt som turist i Israel som 20-åring. Jag beklagade mig över antalet araber och sa att "det är så många utlänningar här".

Så jag har aldrig rätt att ifrågasätta någon efter det.

 

Post a Comment

<< Home