En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Sunday, August 06, 2006

Tillbaka

Resan var härlig med många missöden och det står allt om den på min andra blogg. Sviterna efter resan är:

Midja: 93 cm (37 tum)
Höft: 110 cm (43 tum)
Byst: 106 cm (42 tum)
Stuss: 105 cm
Lår: 63 cm (25 tum)
Övermage: 95 cm (38 tum)
Under byst: 90 cm (36 tum)

Det tär på en kropp att bära en tiokilosryggsäck. Och särskilt på ryggen. Där har en stor del av fettet blivit hårt höhö.

Simingen löper numera utan friktioner någonstans. Jag har simtekniken som i ett nötskal nu. Nu håller jag bara på att konstant finslipa för att bli snabbare och snabbare. Jag simmar med lätthet 1000 meter och någon hundra över det. Och igår började jag på allvar försöka lära mig crawla. Det kommer ta tid men jag kommer lära mig det.

Det har varit 1000 miljoner missöden på resan som definitivt kan kopplas till mina funktionshinder. Det mest typiska måste vara svårigheten att packa en ryggsäck och att kunna sova. Större delen av semestern har jag sovit endast några timmar på natten. En natt har jag sovit helt utan att vakna. Och ytterligare någon har jag sovit gott.

Förvånande nog har jag visat mig sova bäst på dorm, det jag trodde skulle vara omöjligt. Men en tyst dorm är väldigt lugnande. När väl lampan är släckt är trycket att somna så stort att man inte kan undvika det, typ. Trots att det säkerligen var 40 - 45 grader varmt i rummet i Budapest sov jag bäst där. Och jag använde bara halva sängen på höjden typ. Tricket är att INTE ligga speciellt bekvämt. Ligger man bekvämt kommer pressen att sova på ett psykologiskt sätt.

Misstänker att jag får utveckla det här i ett eget inlägg.

Att flytta på sig är väldigt jobbigt. Jag är ingen bra backpacker på så vis. Det här med att resa från ställe till ställe är väldigt härligt, men också väldigt stressande.

Och haha, min åksjuka nådde nya höjder i Sighisoara när jag inte kunde gå efter att ha åkt tåg i 14 timmar från Kosice i Slovakien :D Jag ramlade fram och var tvungen att hålla i mig. Allt detta kom som en total chock för jag visste inte att det var samma sak för mig på tåg som det varit på båt tidigare. Men min kropp gungade som fan efter tågresan.

Nåväl: tillbaka är jag. Och jag mår bra. Väldigt väldigt bra. Och livet är mycket större och jag är starkare och väldigt väldigt resbiten!

2 Comments:

At Monday, August 07, 2006 12:44:00 AM, Blogger Knaster said...

Vilka mått hade du innan resan?

"Tricket är att INTE ligga speciellt bekvämt. Ligger man bekvämt kommer pressen att sova på ett psykologiskt sätt." Jag har alltid vetat att jag sover bäst när jag "stjäl tillfället" och speciellt då om det är obekvämt, har bara aldrig funderat på varför.

 
At Monday, August 07, 2006 1:26:00 PM, Blogger aspungen said...

fan vad coolt. tja, jag börjar göra det till en konst tror jag. bäst sover jag nog på eftermiddagen :D

De mått jag skrivit upp innan resan skrevs 6 juni. Då var det:

Höft: 45 - 46
Stuss: 42 - 43
Byst: 44 - 45
Under byst: 37
Övermage: 38 -39
Midja: 38 - 39

i tum. så det är några cm här å några där

 

Post a Comment

<< Home