En aspunges liv och leverne

Asp som i Asperger syndrom. Ungen som i D.A.M.P-barnet. Men hur är det egentligen att leva som bokstavsvuxen? Jag bloggar om mitt liv som vuxen med Asperger och ADHD.

Friday, September 01, 2006

Förbrukad - försäkringskassans åldersdiskriminering

Ja, det verkar som om vi över 30 är förbrukade. Till skillnad från de sjukskrivna under 30 eller de som har aktivitetsersättning erbjuds inte vi 30+ några gratis träningskort. Vi är väl redan förlorade kan jag tro.

Själv har jag nog aldrig mått så bra som jag mår sen jag började träna. Det har gjort att jag inte behöver hälften så mycket psykologtid och att jag kommer klara mig med mindre annan sjukvård i framtiden. Men det är klart... det är väl bättre att kassera människor när de passerar 30?

Nog fattar jag att det här handlar om pengar men jag tycker det är vansinne. Ge träningskort till de människor som behöver det och se till att de använder det också. Ge inte träningskort efter ålder.

Det roliga är att kommunen gladeligen ger mig tid med människor som följer med mig och tränar, och det är jag helt ovärderligt tacksam för. Äver huvud taget är jag väldigt tacksam för boendestöd, så länge inte tanken är att att rehabilitera förmågor som inte finns.

Men min kropp finns bannemig å den går att rehabilitera. Sluta åldersdiskriminera den snälla försäkringskassan!

2 Comments:

At Friday, September 15, 2006 7:43:00 PM, Blogger Nina said...

Jag jobbar mycket med socialförsäkring och varje gång jag läser lagtext förfasas jag över hur illa det är att fylla 30. I alla fall med tanke på hur mycket sämre lagen behandlar en...

 
At Wednesday, September 20, 2006 2:40:00 AM, Blogger aspungen said...

åh. du får gärna berätta mer om det. ska ta å titta in på din blogg oxå.

 

Post a Comment

<< Home